7 tévhit a vitaminokról

7 tévhit a vitaminokról

Írta: Spártai Vitamin - csütörtök, 2015, december 17 - 16:54

7 tévhit a vitaminokról

Multivitaminok: varázsszerek vagy apró tablettányi pénznyelők? Rengeteg tévhit kering a vitaminok körül, itt az ideje, hogy rendet tegyünk, elvégre az egészségünkről van szó!

1. A multivitaminok hízlalnak

Gyakori aggodalom, főleg a hölgyek körében, hogy a multivitaminok hízlalnak. A vitaminok ugyanakkor olyan mikrotápanyagok, amik önmagukban nem tartalmaznak kalóriát, tehát nem is hízlalhatnak. „Jó-jó, de a multivitaminoktól megnő az étvágyam!” – halljuk a választ. A vitaminok főleg olyan esetekben keltenek étvágyat, ha a fogyasztó korábban étvágytalan volt, vagy a bélflórájával voltak felszívódási problémák, tehát inkább egészséges egyensúlyba hozzák a szervezetet, minthogy túlzott éhséget okoznának. Mivel az optimális életvitelnek a kiegyensúlyozott étrend és a vitaminpótlás mellett a rendszeres mozgás is része, így ha odafigyelünk magunkra, nem kell aggódnunk az étvágyunk miatt!

2. Minden multivitamin ugyanolyan

„Jó lesz ez a saját márkás vitamin, biztos ugyanaz van benne!” Jó ötletnek tűnhet leemelni az élelmiszerlánc, vagy drogéria polcáról a Multivitamin feliratú dobozkát, de óriási különbségek lehetnek ezen vitaminkészítmények összetételében, az egyes vitaminok előállításában, minőségükben és a felszívódásukban. Mindig olvass utána, ellenőrizd a gyártó/forgalmazó honlapját: ahogy nem vennél no-name autót, úgy ne kockáztasd a saját egészségedet sem!

3. A vitaminokat nem lehet túladagolni

Ismerős a mondás: a jóból is megárt a sok? Ez a vitaminokra is igaz. Ellenőrzött, korodnak, nemednek, életvitelednek megfelelő multivitamin kiválasztásával megelőzheted a vitaminok túladagolását – és ezzel együtt olyan kellemetlen, vagy veszélyes mellékhatásokat is, mint a vesekő vagy véralvadási problémák.

4. A vitaminok nem romlanak meg

Jó ötletnek tűnhet még bekapkodni a tavaly júliusban lejárt vitamint „ártani nem árthat” alapon, de szeretnénk lebeszélni róla! A lejárt szavatosságú vitaminok kiszámíthatatlanok és egyre romlik az idő múlásával, a hatóanyagok és a vivőanyagok pedig nem várt módokon reagálhatnak egymásra. A legtöbb multivitamint a felbontástól számított 12 hónapon belül kell elfogyasztani.

5. Kiegyensúlyozott étkezés mellett felesleges multivitamint fogyasztani

Sajnos egyre kevésbé igaz. A nagyüzemi élelmiszertermelés mellékhatása, hogy mesterségesen érlelt zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztunk, melyeknek a vitamin- és ásványianyagtartalma már távolról sem hasonlít évtizedekkel korábbi elődeikére. Manapság szinte lehetetlen csak táplálkozással bevinni minden szükséges vitamint és ásványi anyagot. Szerencsére az élelmiszeripar mellett a vitaminok is fejlődnek: maroknyi tabletta helyett ma már napi egy, könnyen lenyelhető, mellékhatások nélküli szupervitaminnal is gondoskodhatunk vitaminigényünkről!

6. Minél több vitamint viszünk a szervezetünkbe, annál egészségesebbek leszünk

A vitaminok esetén mondhatnánk, hogy a kevesebb több, de még jobb, ha azt mondjuk, hogy „a precízen összeállított több”. Az ideális multivitaminokban az egymásra ható mikronutriensek optimális arányban és mennyiségben vannak jelen a vitaminok, mindig a fogyasztó igényeire szabva.

7. Ugyanaz a multivitamin megfelelő a család minden tagjának

Könnyen gondolhatnánk azt, hogy „ami jó a gyereknek, az jó lesz nekünk is”, de ez tévedés! A gyerekek testsúlya, fejlettsége, életmódja teljesen más adagolást és összetételt kíván meg, mint egy ereje teljében lévő férfié vagy egy nyugdíjas hölgyé. Válasszunk mindig korunknak, életvitelünknek megfelelő készítményeket!