Multivitamin-fogyasztás fontossága gyermekeknél

Multivitamin-fogyasztás fontossága gyermekeknél

Írta: Spártai Vitamin - péntek, 2015, december 4 - 16:19

Multivitamin-fogyasztás fontossága gyermekeknél

Az influenzavírusokkal és meghűléssel tarkított őszi-téli időszakban a gyermekeink vitamin és ásványi anyag utánpótlására is kiemelten oda kell figyelnünk.

Ezek pótlása ebben az időszakban természetes formában nehezebben oldható meg, hiszen az idénygyümölcsöknek és zöldségeknek korlátozott a száma, illetve ezek vitamintartalma is csekély. Gondoljunk csak bele például, hogy a magas C-vitamin tartalmúnak vélt citrusféléket (pl. narancs, grapefruit) nagyrészt félig érett állapotban szedik le és különféle érésgyorsító szerekkel kezelik őket, hogy később a boltok polcain az általunk megszokott kívánatos formájukban találjunk rájuk. Így a gyümölcsök vitamintartalma jelentősen kisebb, mint természetesen érlelt, friss állapotukban. Hasonló a helyzet a nyár folyamán betakarított zöldségeinkkel, melyek tárolás során sajnos veszítenek vitamin és ásványianyag-tartalmukból.

Az őszi-téli időszakban különösen ajánlott a gyermekek vitamin pótlásáról különböző étrend-kiegészítő készítményekkel gondoskodnunk. Gyermekek esetén figyeljünk arra, hogy a termék megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazza a vitaminokat, ásványi anyagokat, illetve nyomelemeket.

Vitamintípusok

Egyes zsírban oldódó vitaminok nélkülözhetetlenek a gyermekek megfelelő fejlődéséhez, például a D-vitamin, mely erőssé és stabillá teheti a csontvázat, mivel segíti a kalcium hasznosulását és beépülését. Ebben az időszakban gyermekek esetén is fontos a megfelelő mennyiségű A-vitamin bevitel. Ez hozzájárulhat az immunrendszer működéséhez, illetve védelmet nyújthat a légúti fertőzésekkel szemben. Az A-vitamin hasznosulását tovább fokozza, ha az elő vitaminja, a béta-karotin formájában juttatjuk a szervezetbe.

A vízben oldódó vitaminok közül a gyermekek számára is fontos a C-vitamin megfelelő mennyiségben történő fogyasztása. Fontos antioxidáns, mely védelmet nyújt a szabadgyökök ellen, amelyek legyengült immunrendszer esetén komolyabb problémákat is jelenthetnek.

Legfontosabb vitaminok

Fontos a megfelelő vitaminellátás a gyerekeknekA ˝válogatós˝ étkezés a gyerekeknél főként a húskészítmények kerülésében mutatkozik meg. Ebből kifolyólag sajnos sok gyermeknél mutatkoznak a vashiány kezdeti, vagy súlyosabb tünetei, mint a sápadt bőr, levertség, fáradtság. Így nem csak a megfelelő mennyiségű vasbevitel, de ennek felszívódását támogató C-vitamin bevitel is kiemelkedően fontos. Magas C-vitamin tartalmú őszi termés a csipkebogyó, mely a citrom C-vitamin tartalmának közel tízszeresét tartalmazza, ennek fogyasztása azonban nehezen megoldható, így hasznos lehet a csipkebogyót por formájában, kiegészítőként fogyasztani. A C-vitamin szervezetben történő hasznosulását segítik a bioflavonoidok, melyek természetes formában a citrusfélékben fordulnak elő nagy mennyiségben.

A vízben oldódó vitaminok közül fontos még kiemelni a B-vitaminokat, melyek szerepet töltenek be az anyagcsere folyamatokban, így befolyásolhatják a szervezet energiaháztartását, az emésztőrendszer kiegyensúlyozott működését. Ezen felül pl. a B1-vitamin segíti a koncentrációt, éberséget tanulás közben.

Ásványi anyagok és nyomelemek

A vitaminokon túl a fejlődő szervezet számára nélkülözhetetlen az ásványi anyagok és nyomelemek megfelelő arányú és mennyiségű bevitele, olyannyira, hogy a vitaminok is csak ásványi anyagok segítségével tudnak megfelelően hasznosulni a szervezetben. Mivel sok ásványi anyag és nyomelem együttesen vesz részt a szervezet egyes kémiai folyamataiban, ezért ezek kívülről történő beviteléről is együttesen kell gondoskodnunk, mert külön-külön hatástalanok.

Amennyiben tehát gyermekeink vitamin és ásványi anyag utánpótlását étrendkiegészítő készítményekből szeretnénk megoldani, fontos, hogy összetett készítményt válasszunk, ezzel biztosítva ezek megfelelő felszívódását és hasznosulását.

Forrás: TrendMagazin

Spártai Junior Multivitamin