cropped-energiapotlas-sportolaskor.jpg

Energiaszolgáltatók- versenyterhelés során

Megosztva:

Verseny során több forrásból is nyerhetünk energiát: például zsírból, szénhidrátból és fehérjéből is.

Fontos különbséget tenni, hogy milyen sportágban, mennyi időt töltünk el mozgással. Figyeljük meg az egyes energiaszolgáltatók mekkora energiához juttatják a szervezetet:

  • 1 g szénhidrát – 4,2 kcal- t (17 kJ) energiát szolgáltat 
  • 1 g zsír- 9,3 kcal- t (39,3 kJ) energiát szolgáltat
  • 1 g fehérje – 4,2 kcal- t (17 kJ) energiát szolgáltat

Legyen szó aerob vagy anaerob energia nyerésről, időtartam függő, hogy mihez nyúl a szervezet.

Amennyiben fogyást szeretnénk előidézni, figyelembe kell venni, hogy az közepes intenzitású mozgás során a zsír készletekből táplálkozik a szervezet.

Amikor pedig erősebb intenzitás lesz jelen (például egy futball mérkőzés során), akkor viszont a szénhidrát raktárak, glikogén raktárak helyeződnek előtérbe. 

Az, hogy ezek a szénhidrát raktárak mikor kezdenek az edzés, verseny során kiürülni az sok tényezőtől függ. Mégis talán a legfontosabb, hogy lássuk, a verseny előtti felkészülés is nagyon fontos, hiszen egy hamar kiürülő glikogén raktár fáradáshoz, teljesítmény csökkenéshez, figyelemzavarhoz, koncentráció hiányhoz vezethet.

Az energiaszolgáltatók (szénhidrát, zsír, fehérje) mellet másik nagyon fontos tényező a versenyek alatt a folyadék fogyasztás. 

A hidratáltságról szóló cikkünket itt olvashatjátok>>>