terhesseg

Sport a terhesség alatt?

Megosztva:

Talán minden nő fejében ott a gondolat, vajon mennyit fog hízni a terhesség alatt, mennyire változik meg a teste az áldott állapotnak köszönhetően. Mivel nem vagyunk egyformák, az általánosítás nem lenne helyes. Azonban megállapítható, hogy a legtöbb egészséges nő kb. 11-16 kg-ot hízik a terhessége alatt. Ideális esetben egy lassú, egyenletes gyarapodásról beszélhetünk.

A terhesség

• első harmadában fél kg gyarapodás várható havonta,

• a második harmadában 22-34 dkg gyarapodás várható hetente,

• és a harmadik szakaszban 0,5 kg hetente a testtömeg növekedése.

Az utolsó napokban, amikor a mozgás kezd nehézkessé válni, a tükör előtt állva nehéz elképzelni, hogy ez a gyarapodás nem túl sok, hiszen a baba ebből mindössze 3-3,5 kg-ot nyomhat.



A súlytöbblet több tényezőből áll össze. Egyrészt a baba kapcsán megnövekedett méhlepény, és a magzatvíz, másrészt a mamánál a megnövekedett vérmennyiség, megnagyobbodott méh és mellek is hozzájárulnak a többlet kilókhoz. Ez teljesen természetes, nem szabad aggódni miatta, mint ahogyan az is kódolva van, hogy a mama testén némi zsír is lerakódik.


Ezzel készül föl a szervezet, a szoptatás időszakára, ugyanis ez többletenergia felhasználással jár. Érdemes már a terhesség alatt készülni a szoptatásra azzal, hogy elképzeljük, hogy milyen ügyesen tud majd szopni a pici, és nekünk pont annyi tejünk fog termelődni, amennyire szüksége lesz. El kell hessegetni „az anyukámnak sem volt teje” típusú gondolatokat és higgyünk magunkban és a természetben, hogy minden rendben lesz majd!


A testsúly gyarapodását tekintve figyelni kell! A túl sok és a túl kevés plusz kiló is problémát okozhat. Döntő szerepe van a táplálkozásnak.

Minden esetben fontosabb az étel minősége, mint annak mennyisége. A koplalás teljesen TILOS, és a kevés étel sem elegendő, mert a baba kis testsúllyal születhet, ami egészségügyi problémákhoz vezethet.

Az a nézet, miszerint „kettő helyett kell ennem”, szintén nem elfogadható és felelőtlenség, főleg azoknak a nőknek az esetében, akik amúgy is hajlamosak a hízásra.


Sportolást egyénileg tudjuk a leghatékonyabban meghatározni. Ebben segíthet orvos vagy esetleg a volt edzőnk is. Kevés olyan kismama van, aki ugyan azt a mozgást tudja hasonló intenzitással végezni, biztonsággal. Figyeljünk oda, hogy megváltoztak a körülmények, már másra is tekintettel kell lennünk.

A legjobb mozgási lehetőségek a kismamajóga, a séta. Természetesen nem zárható ki a többi sportág sem, de minden esetben konzultáljunk nőgyógyászunkkal!

Az extrém túlsúly plusz munkával terheli meg a szívet, ami a megnövekedett vérmennyiségnek köszönhetően eleve többet dolgozik, megerőlteti az ízületeket, hátfájást okozhat, és megnehezíti a test visszaállását a szülés után.

Helyes, kiegyensúlyozott táplálkozással megelőzhető a túl nagy súlygyarapodás, a baba egészséges fejlődéséhez minden tápanyag rendelkezésre áll, és boldogan, gond nélkül várhatjuk az a fantasztikus pillanatot, amikor először nézhetünk a szemébe annak a kis jövevénynek, aki minket választott a családjának.

Kövessük az orvos tanácsait, és kérjük dietetikus tanácsát a helyes étrenddel kapcsolatban.