cropped-cereal-898073-1280.jpg

Szénhidrát pótlás, ami elengedhetetlen a megfelelő regenerálódáshoz

Megosztva:

A szervezet fokozott terhelés során energianyerés céljából a szénhidrátraktáraihoz nyúl. 

A glikogént a szervezet a májban, izomban és vérben raktároz különböző mértékben. A versenyek során az a célunk, hogy a lehető legjobb formában legyenek a játékosok, versenyzők – ezt a feltöltött glikogénraktárakkal tudjuk elérni. Erre különböző glikogéntöltési technikák állnak rendelkezésre. „A glikogéntárolás természetesen nem elsősorban az edzettségtől, sokkal inkább az étrend összetételétől függ.” (8) 

Több esettanulmány is foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy vajon érdemes-e már edzés közbeni szénhidrátbevitellel a visszapótlást elősegíteni. Hagynunk kell-e kiürülni a raktárakat? Milyen hatása van a fokozottan bevitt szénhidrátnak a futball mérkőzés során a sportoló izomzatára? 

Összességében elmondhatjuk, hogy a mérkőzés alatt bevitt (félidőnként 60g) szénhidrát javította az állóképességet, a nagy intenzitású futásteljesítményt fokozta, a regeneráció gyorsabb és hatékonyabb volt. (9) Javasolt 0,7-1 g/ttkg szénhidrát elfogyasztása a verseny után 30-40 perccel, melyet könnyen felszívódó szénhidrátból, lehetőleg folyékony formában (izotóniás ital, gyümölcslé), kétóránként ismételjük, közben pedig étkezéssel folytatódhat az intramusculáris glikogén feltöltése. A szénhidrát formája ne fruktóz legyen és ne is édesítőszer. Fruktózt a máj tudja hasznosítani remekül, de hasmenést okozhat a versenyzőknél, ugyanígy az édesítőszerek is. (10)(11)(12) 

(8)Tihanyi András: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás2003 Budapest: Krea-Fitt Kft.kiadó 133-143 old.)

(9) Rodriguez-Giustiniani P1, Rollo I2, Witard OC1, Galloway SDR (Online) 2018(  Int J Sport Nutr Exerc Metab) Ingesting a 12% Carbohydrate-Electrolyte Beverage Before Each Half of a Soccer-Match Simulation Facilitates Retention of Passing Performance and Improves High-Intensity Running Capacity in Academy Players.[Hivatkozva:2019.Március11.]1-28

(10) Online:  https://www.teamusa.org/nutrition

(11) Gunnarsson T, Bendiksen M, Bischoff R, et al. Effect of whey protein-and carbo-hydrate-enriched diet on glycogen resynthesis during the first 48 h after a soccer game. Scand J Med Sci Sports.23 November 2011