cropped-canva-woman-holding-white-ceramic-bowl.jpg

Táplálkozási tanácsok- sport regeneráció

Megosztva:

Táplálkozási tanácsok- sport regeneráció

A kiegyensúlyozott sporttáplálkozásnak fontos része a verseny utáni szakasz. Ez viszont nem különíthető el a verseny előttitől sem. Egy versenyre való komoly és pontos felkészülés megkönnyíti a szervezet terhelési utáni regenerálódását is. 

Mire figyeljünk oda verseny, illetve edzés előtt?

  • Soha ne menjünk edzeni éhesen! 
  • Verseny, illetve edzés előtti órákban fogyasszunk minimum 7 dl vizet! 
  • Edzés előtt egy órával egy kis szénhidrát mixet (lassú és gyorsan felszívódó szénhidrátok) együnk!
  • Ne terheljük le a gyomrunkat verseny előtt, így kerüljük a gombát, túrót, olajos dolgokat- olajban sütött ételeket! 
  • Figyeljünk a testünkre, amit nem kívánunk, vagy már nem esik jól, ne erőltessük! Ez a versenyen, edzésen rosszul is elsülhet.
  • Hosszú távú edzés illetve verseny során (maratonfutás, terepversenyek, kerékpárversenyek) a gyors felszívódású szénhidrátokat részesítsük előnyben! (gélek, regener italok, csokik, stb.) 

Az nem kérdés, hogy elhasználjuk testünk energiatartalékait egy-egy hosszabb verseny, vagy nagyobb terhelés esetén. 

Ezt pótolni kell és ha lehet mihamarabb! 

Ásványi anyag és energia-utánpótlás. 

Már edzés, verseny közben pótolni kell a kiizzadt folyadékot, ásványi anyagokat. Erre legjobbak a forgalomban kapható izotóniás italok, de ha ez nincs, akkor a forgalomban kapható 100%-os gyümölcslé, vízzel hígítva, fele-fele arányban is remekül megfelel erre a célra. (Nyáron pl. remek természetes izotóniás ital-étel a görögdinnye!) 

Edzés illetve verseny után közvetlenül 35-4o perccel érdemes egy kis fehérjét pótolni (3:1 arányban a szénhidráttal) – ha nem áll rendelkezésedre fehérjeszelet vagy shake, akkor egy banán, egy kis gyümölcslé, egy mogyorós müzli szelet is megteszi. (Közepesen vagy profi szinten sportolóknál azért érdemesebb fehérje szeletben gondolkodni!) A mozgás utáni étkezés is nagyon fontos, hiszen ez segíti elő az energiaraktárak teljes visszatöltését. Legyen az asztalon hús, sajt, zöldség és sok természetes szénhidrát. 

Olvass tovább!